środa, 29 grudnia 2010

Klikalność w AdSense - test

Witam,

Dziś chciałbym się z wami podzielić kolejnymi poradami dotyczącymi zarabiania w AdSense. Wiele piszę się o tym co ma największy wpływ na zarobki w tym programie. Większość ludzi wskazuje na ustawienie reklam, dobór odpowiednich jednostek czy kolorystykę. Wszystko to, są rzeczy które możemy zmienić w dowolonym momencie. Jest jednak jedna rzecz której nie da się zmienić - mowa o rodzaju wyświetlanych reklam na dane słowo kluczowe. Zależy on bowiem tylko i wyłącznie od reklamodawcy, nie mamy na to wpływu co pokazuje się na naszej stronie ( poza możliwością zablokowania reklam - jeśli zablokujemy wszystkie to nic nie zarobimy).

Przeprowadziłem niedawno test. Miałem jedną stronę na której CTR był bardzo wysoki. Byłem ciekawe czy przy takim samym ustawieniu reklam, kolorystyce, formatach i szablonie uzyskam podobny rezultat. Okazało się że nie. Klikalność dalej była około 5-6 razy mniejsza.


Nawet powielanie wszystkich elementów, które zdają się być zoptymalizowane w 100% nie da nam tego samego ( dobrego) rezultatu. Problem tkwi w jednej rzeczy która różniła obie strony - rodzaju reklam.

Otóż okazuje się, tak jak to wspominałem w jednym z wpisów, że jest to bardzo ważny czynnik. O tyle ważny, że nie mamy wpływu na jego kształt.

Koniecznie przed rozpoczęcie pracy nad nową stronę należy przyjrzeć się nie tylko stawkom za dane słowo kluczowe ile rodzajowi serwowanych reklam. Najważniejsze w mojej opini jest by reklamy pokazujące się na dane słowo kluczowe miały w tytule to właśnie słowo kluczowe - jest to czynnik który w największym stopniu determinuje CTR.

Swego czasy na moich stronach wyświetlała się reklama z tytułem "Ale urwał!". Jest to przykład marketingowego bełkotu - ktoś pewnie był dumny ze swego pomysłu, lecz spowodowało to na moich stronach spadek zarobków o znaczny procent. Dopiero wyłączenie tej reklamy sprawiło, że zarobki wróciły do normy.

Ten sam sposób myślenia odnosi się do rodzaju witryn, który chcemy tworzyć by na nich zarabiać. Wspominałem już o tym, że witryna z recenzjami sprzętu sportowego zarobi o wiele więcej niż portal z newsami sportowymi. Jaka jest szansa, że ktoś kliknie w reklamę sprzętu piłkarskiego czytając o meczu Polska - WKS? Na pewno mniejsza niż czytając opis danego sprzętu.  Trzeba zdawać sobie sprawę kto się reklamuje w AdWords ( to stąd są serwowane reklamy AdSense) - są to głównie sklepy i firmy zainteresowane sprzedażą jakichś produktów ( są też inne witryny ale tych jest najwięcej).

Poznaj swoich reklamodawców, poznaj jakie reklamy serwują - musisz przejść przez ten proces zanim stworzysz witrynę, która ma zarabiać.

Jeśli chcesz zarabiać w AdSense, twórz strony, które sprawią że będziesz miał na swojej stronie osoby zainteresowane wykonaniem jakiejś akcji, a reklamy serwowane w twojej witrynie będą odpowiadały ( między innymi poprzez odpowiedni tytuł) wyszukiwanym przez nie słowom kluczowym.

Nie mówię tu o tworzeniu stron MFA - mówię o sposobie myślenia, który powinien nam przyświecać. Twórzcie dużo wartościowej treści, twórzcie przyjazne dla użytkownika portale -  ale myślcie też w jaki sposób spieniężać ruch.

Oto cały sekret zarabiania w AdSense:)


Jak zwykle czekam na wasze opinie i sugestie w komentarzach.