środa, 15 września 2010

Google Instant - moje 6 groszy w dyskusji



Witam,

Dzisiejszy wpis poświęcam wprowadzonej niedawno funkcjonalności w wyszukiwarce google o nazwie Google Instant.

Google wypuściło do sieci filmik prezentujący  możliwości tego usprawnienia, więc zacznijmy od niego.

Jak chwali się Google na stronie specjalnie poświęconej swojemu najnowszemu produktowi, skraca on wyszukiwanie o około 2 do 5 sekund. Adres strony: http://www.google.com/instant/ .

Cała funkcjonalność polega na znacznie szybszym podawaniu wyników bez konieczności wciskania przycisku enter. Teraz wystarczy wpisać część szukanego wyrazu a google pokaże najbardziej według niego trafne wyniki.  To na ile sugestie google są trafne zostało przetestowane przez redaktora SearchEngineLand: Link

W tym momencie Google Instant jest dostępny w USA, Wielkiej Brytani, Francji, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Rosji. Wprowadzenie Google Instant jest planowane w innych krajach w ciągu najbliższych miesięcy. Czyli na razie rewolucja ( tak to chyba trzeba nazwać) ominęła Polskę. Ale już niedługo panie i panowie. Niedługo;)


I teraz najważniejsze pytanie. Czy wprowadzenie Google Instant wpłynie w jakiś sposób na pozycje stron? 

Odpowiedź oficjalna Google brzmi: Nie. W zasadzie jeśli tak mówią to można im wierzyć;)

W takim razie czy wprowadzenie Google Instant zmieni zachowanie osoby wyszukującej?

I tutaj odpowiedź nie jest oczywista. Niemniej jednak mi wydaje się że tak.

Może się tak zdarzyć że osoba szukająca danej frazy kiedy zobaczy stronę z wynikami dla inne frazy którą pojawi się przed stronę docelową, kliknie w któryś z linków. Zwyczajnie stwierdzi że fraza którą wcześniej wpisała już ją nie interesuje bo zobaczyła coś ciekawszego, albo też wynik dla innej  frazy powiązanej z początkową zadowoli ją na tyle że kliknie w link na stronie wyników dla tej frazy.

Może to zmniejszyć wejścia z tak zwanego "długiego ogona". Teraz jeśli użytkownik zobaczy w wynikach stronę która go zainteresuje nie będzie już wpisywał jakiegoś długiego czy niszowego zapytania. Walka o krótkie frazy może stać się jeszcze ostrzejsza.

Zmniejszy się też znaczenie błędów językowych. Jeśli dana osoba zacznie wpisywać zapytanie do wyszukiwarki przed popełnieniem tego błędu otrzyma stronę z wynikami dla poprawnej językowo frazy.

Nie jest to tajemnicą że często gęsto powstają w internecie strony, które liczą na wysokie pozycje na wpisane przez kogoś z błędem frazy. Tyczy się to zarówno nazw rodzajowych jak i własnych jak nazwy firm czy marek.

To wszystko są domysły. Wprawdzie wysoce prawdopodobne, ale jednak. Tak naprawdę o tym na ile Google Instant jest rewolucją okaże się po co najmniej paru tygodniach. Natomiast pełny obraz ile zmieni to dla właścicieli stron i użytkowników internetu w Polsce będziemy mieli dopiero za kilka miesięcy, już po wprowadzeniu tej innowacji w Polsce.

Warto też zapoznać się z dyskusją na forum Pozycjonowanie i Optymalizacja: http://www.forum.optymalizacja.com/index.php?showtopic=103032&st=15