wtorek, 10 sierpnia 2010

Wpływ pozycji strony na ilość odwiedzin



Witam,

Dziś obiecany wpis na temat wpływu pozycji strony na ilość odwiedzin. Na początek przykra informacja. To że nasza strona zajmuje pierwsze miejsce nie oznacza że zbieramy 100% ruchu na daną frazę. 

-po pierwsze część osób kliknie w strony znajdujące się niżej.
-po drugie część osób która wpisała daną frazę w wyszukiwarkę  kliknie w reklamy znajdujące się nad i po prawej stronie od wyników organicznych ( mowa tu o wyszukiwarce google -  przy obecnym monopolu tej firmy słowa "wyszukiwarka" i "google" to niemal synonimy). 
-po trzecie część osób w nic nie kliknie i zamknie przeglądarkę lub wpisze inne słowo ( np gdy ktoś sprawdza pozycje strony; albo nie znajdzie stron które szukał)

Poniższa mapa kliknięć przedstawia które wyniki są najczęściej klikane.
Jak widać pierwsze 3-4 miejsca zbierają prawie wszystkie kliki. Niewielka ich część przypada z kolei na płatne wyniki znajdujące się po prawej stronie, nie mówiąc już o miejscach 5-10.


                          


W sierpniu 2006 z bazy wyszukiwarki AOL wyciekły dane na temat wyszukiwań. Na ich podstawie udało się opracować średnie wartość CTR dla pierwszej strony wyników. Liczby te powinny być w miarę dokładne bo są oparte o około 10 mln wyszukań. Przestawiają się następująco:

Pozycja 1 - 42.13%
Pozycja 2 - 11.90%
Pozycja 3 - 8.50%
Pozycja 4 - 6.06%
Pozycja 5 - 4.92%
Pozycja 6 - 4.05%
Pozycja 7 - 3.41%
Pozycja 8 - 3.01%
Pozycja 9 - 2.85%
Pozycja 10 - 2.99%

Przede wszystkim potwierdza się teza że zwycięzca bierze ( prawie) wszystko. Drugą ciekawą konkluzją jest ruch na pozycjach 9 i 10. Okazuję się że na pozycji 10 otrzymamy więcej ruchu niż będąc na pozycji 9. Pewnie dlatego że pozycja 10 wyróżnia się tym że jest ostatnia wśród organicznych wyników na stronie.


A jak to wygląda na moich stronach?



Ponieważ wiele moich fraz zajmuje miejsca w pierwszej dziesiątce przedstawię tu przykładowe dane jak się ma pozycja strony do procentowej ilości wejść ( i jak się to ma do poprzednich danych). Prezentowane dane pochodzą z narzędzi google dla webmasterów ( polecam sobie założyć, zawiera wiele przydatnych funkcji i danych).


Fraza 1 -  obecnie na tą frazę zajmuje pierwszą pozycje. Fraza ta ma w narzędziu propozycji słów kluczowych google około 9000 wyszukań w miesiącu w trybie exact.

CTR dla strony na pierwszej pozycji dla tej frazy  wynosi: 45%. Kiedy strona była na 2 miejscu CTR wynosił 20% a kiedy na 3 - 15%

Wniosek nasuwa się sam. Zawsze warto dążyć do osiągnięcia pierwszego miejsca. Różnica między miejscem trzecim a pierwszym to aż trzykrotnie większa liczba odwiedzin ( przynajmniej w tym przykładzie)

Fraza 2 - trochę dla kontrastu; fraza ze śladową ilością wyszukań. Pozycja mojej strony - 2 a CTR wynosi 61% ( znacznie ponad przeciętną)

Fraza 3 - zajmuję na tą frazę pozycje 4 - CTR wynosi 36% ( również znacznie ponad przeciętną).

Fraza 4 - około 800 wyszukań w miesiącu; CTR dla pierwszego miejsca 54%.


Jak więc wyraźnie widać rozkład CTR różni się w zależności od frazy.

Co wpływa na tzw. CTR ( Click Thru Rate - po naszemu "klikalność") wyników organicznych i jak go podnieść opiszę w innym wpisie. Nie jest bowiem tak że zawsze strona znajdująca się wyżej zbierze większy procent wejść ( tak będzie jeśli uśrednimy wszystkie wyniki). 



Dla chcących poszerzyć wiedzę: http://training.seobook.com/google-ranking-value


12 komentarzy:

Anonim2 :D pisze...

Miesięcznie zarabiasz w okolicach 600 zł, są to strony w języku angieslkim?- bo przy takim ruchu cięzko wyciągnąc taką kwote.

Christopher pisze...

To są strony w języku polskim...

A jeśli chodzi o ruch to podane przeze mnie frazy są przykładowe. Mam o wiele więcej ( nie liczyłem nigdy)różnych fraz w top10.

shpyo pisze...

Z tymi zależnościami to jest naprawdę różnie. Wszystko zależy od frazy :). Mam jeden przypadek, że klient chciał być niżej, bo wyższa pozycja generuje mniej zamówień :)

Christopher pisze...

Ciekawe co to za fraza:)

shpyo pisze...

pomidor :)

Christopher pisze...

haha ;)

SEO-Warszawiak :) pisze...

@shpyo
Nadal bawisz się w strony MFA? Jakies finansowe efekty?

Łukasz Sikora pisze...

Dobre zestawienie, pokrywa się z doświadczeniami i wiedzą jaką dysponujemy o ogólnych zestawieniach użytkowników w Google.

shpyo ma rację, też miałem kontakt z klientem który upierał się na tym żeby jego strona była niżej w wynikach, bo to wg niego będzie generowało więcej zamówień. Klient nasz Pan ;)

shpyo pisze...

@SEO-Warszawiak:
powrzucałem na lepsze serwisy i widać efekty :)

Anonimowy pisze...

Fajnie , przydadzą się dane na pewno.

Big think pisze...

Odbiegając od tematu:

Chris- w czym tworzysz swoje stronki? WP? Bo poszukuje prostego narzędzia do małych serwisów.

Christopher pisze...

WP jak najbardziej.

Prosty i ma masę wtyczek rozszerzających funkcjonalność w tym mnóstwo seo pluginów ( choć i bez nich radzi sobie świetnie).

Prześlij komentarz